KULTURMAGASINET
7 min læsetid

30 år senere: Krebs-klassiker endelig på vinyl

Poul Krebs Press Photo Credit United Stage

Poul Krebs: Små Sensationer, vinyl-lp, Turn It Over Records 2025. (oprindeligt udsendt
som cd i marts 1995).

01-06-25   Michael Jensen

I foråret 1995 var Poul Krebs på ingen måde et ubeskrevet blad i dansk musik. Allerede fra midten af halvfjerdserne havde han spillet live og skrevet sange, og han debuterede i 1979 på vinyl med pladen Efter Stormen. Siden fulgte flere albums, moderate succeser og enkelte radiohits, turnéer og en enkelt liveplade – foruden sangskrivning på både dansk og engelsk for andre solister, heriblandt Henning Stærk, hvis gennembrudshit Sweetheart fra kæmpesællerten Dreams To Remember også bar Krebs’ signatur.

ADVERTISEMENT

Build Stunning Websites with Ease!

Design a professional website in minutes with a powerful drag-and-drop builder and secure hosting included.

Get Started Now

Men nu var det 1995, og det så lidt anderledes ud for sangskriveren, der nu var sidst i 30’erne og havde søgt til Amsterdam for inspiration og oplevelser. Det blev til en samling sange, der skulle udgøre et album. Problemet var bare, at der ikke rigtig var nogen, der var særligt opsatte på at udgive et nyt album med Poul Krebs. De tidligere albums havde ikke kastet de store salgstal af sig – hvilket i pladebranchen betyder mindst lige så meget som selve sangskrivningens kvalitet.

ADVERTISEMENT

AMG Presents Moonboots

”Jeg vidste ikke rigtigt, om jeg kunne få flere chancer på det tidspunkt, fordi der ikke var nogen af pladerne, der var gået godt nok til, at et pladeselskab stod klar til at lave en ny. Jeg var faktisk taget til Amsterdam for at skrive engelsksprogede sange til andre, fordi jeg havde en forlagskontrakt,” fortæller Krebs, der dog også fik tid til at skrive på dansk til eget brug.

”Sangene er skrevet oven på en fantastisk sommer på Samsø, og der var en masse sange, der blev skrevet på ryggen af det i Amsterdam. Dem sendte jeg så hjem – og så fik jeg den her famøse chance mere,” fortæller Poul.

Sony Music, der netop havde opslugt Anne Linnets selskab PladeCompagniet og derfor havde en stor del af det selskabs stab på kontorerne, var selskabet, der besluttede at give manden fra Aarhus en sidste chance med sangene, der var skrevet i Amsterdam.

ADVERTISEMENT
Advertisement

Sabochini Caps & Beanies Drop

Exclusively at Headz Up

Poul Krebs uddyber omkring sangskrivningen fjernt fra Danmark:

”Jeg tror egentlig, det at skrive i Amsterdam – om oplevelserne i Danmark – i virkeligheden var opskriften på det. For nogle gange, når man står midt i det, så ser man ikke tingene. Når man er på afstand af det, så ser man det. Lidt ligesom når man rejser væk fra Danmark – så finder man ud af, hvor fantastisk et land det er, vi bor i. Man skal være lidt på afstand af det, man skriver om, tror jeg,” siger Krebs, der stadig boede i Amsterdam, da albummet udkom.

Seks dage og nætter hos Gnags i Feedback Recording var rammen om indspilningerne.

Stort set 100 % live på stedet og med nye gæster hver dag – både øvede og arrangerede bandet sangene, så det gav den live-feeling og lyd, som var så vigtig for numrene, så man kunne plukke sangene, når de foldede sig ud i processen.

”Vi måtte finde et dogme med, at vi havde en uge til at lave pladen i, og at vi alle sammen var samlet på samme tid – det var den eneste måde, vi kunne nå igennem på,” husker Krebs.

Pladen, der blev udsendt i marts 1995, blev endda tv-annonceret, og selskabet satsede og tænkte stort. Strategien virkede, og ret hurtigt gav det genlyd i radioen.

Folkeeje og superstardom på rekordtid

Singlen Sådan Nogen Som Os blev heftigt spillet af både utallige lokalradioer og på P3, hvor den blev stemt ind som årets radiohit af lytterne. Krebs blev folkeeje.

Han havde stafetten, og blev i denne periode – med gode anmeldelser, stor mediedækning på primetime TV, massiv turnévirksomhed og en overnight-rejse fra de små til de store spillesteder – kastet ind i de største scener. Det bragte Krebs til flere af landets store festivaler og som en del af Grøn Koncert-karavanen til landets største byer. Han blev sendt op i 1. division af dansk rock fra 1995 og frem.

Det husker den snart 70-årige – og dengang 38-årige – sanger tilbage på med blandede følelser:

”Det var sgu i bund og grund en lille smule skræmmende, for der var en masse glæde og begejstring på selskabet – et helt unikt hold, der virkelig rykkede, bakkede op og troede på det, og som også var med ude til koncerterne. Der var en helt særlig stemning omkring de folk, der arbejdede på pladen, og det blev jeg selv smittet af og blev enormt glad for. Det var også en stor del af grunden til, at det gik som det gjorde,” siger Krebs og fortsætter:

”Men det var også lidt skræmmende at blive folkeeje på den måde, fordi jeg ikke havde prøvet den slags før. I alle årene op til havde jeg jo været sådan én, der ringede rundt og spurgte, om vi ikke måtte spille. Så det var voldsomt for mig, at det blev så stort,” husker Poul Krebs og filosoferer over, hvad der sker, når den slags sker, og man får stafetten.

”I dansk musik er der jo ligesom et år ad gangen, hvor der er én, der får den. Så er det måske Andreas Odbjerg i en periode osv. Op gennem historien er der én, der får stafetten på en måde, som er ret voldsom. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg ikke var 18 år, da det skete,” griner han.

Heldigvis havde Poul Krebs erfaring at trække på – men han havde aldrig oplevet noget lignende. På rekordtid havde albummet, der også rummede hits som Morrison, Dylan og Elvis, Prinsessen af Aalborg og pladens titelnummer, solgt over 150.000 cd’er.

Men netop kun cd’er. En lille sensation på vinyl

På det tidspunkt havde langt de fleste stillet grammofonen og lp’erne væk. Cd’en var det dominerende medie, og den sølvfarvede skive var hvermandseje. Albummet udkom derfor aldrig på vinyl.

Det er der lavet om på nu, hvor ildsjælene på selskabet Turn It Over Records – der har adskillige unikke, veludførte og ikke mindst vellydende genudgivelser bag sig – endnu engang har taget affære og beriget os med endnu en dansk klassiker på lp for første gang. 30 år efter den oprindelige udgivelse – i vanlig luksusstil med farvet vinyl og limiteret til 1500 eksemplarer: 500 i orange, 500 i sort og 500 i hvid, hvoraf sidstnævnte kun kan købes ved Krebs’ livekoncerter og via Krebs-appen Transistor.

For Krebs har det været vigtigt at få pladen ud på vinyl, da det er et medie, der står hans hjerte nær – han er nemlig selv en ivrig pladekøber.

”Jeg købte så sent som i går fire nye vinyler: Ray Charles, Coltrane, Rumours med Fleetwood Mac og Live at Leeds med The Who…” fortæller Poul Krebs og uddyber, hvorfor det har været så vigtigt for ham at få pladen ud på vinyl – noget han faktisk har forsøgt at få gjort tidligere:

”Det har været en lang kamp, og vi har spurgt mange, mange gange. Allerede da pladen fyldte 25 år for fem år siden, forsøgte jeg at få Sony Music til at udsende den som lp – men det har de ikke ønsket at gøre. Det er fedt, at de fantastiske mennesker og ildsjæle på Turn It Over Records ovre i Herning har taget affære og lagt alt arbejdet i det, så den nu endelig er at finde på vinyl i en virkelig flot og vellydende, remasteret udgave. Det er jeg rigtig glad for og har støttet op om, så meget jeg kunne. Det lukker ligesom en cirkel for mig, for jeg har altid savnet, at det album fik lov at komme ud på vinyl. Jeg er meget, meget glad,” siger Krebs, der med band og fem sange fra Små Sensationer på setlisten, er på vej på sommerturné med start i Bramming den 30. maj og hen over sommeren helt til den 12. september.

Det er der mange andre, der også er – for pladen er allerede udsolgt fra selskabet, men kan findes i pladebutikker rundt om i landet…

Afsted til pladepusheren!

Mere som dette

Andet indhold