KULTURMAGASINET
6 min læsetid

Shamanen bag “The Magic Garden”: Med vores rockmusik formidler vi spirituelle budskaber

Electric Schman

Danmarks spirituelle band er klar med et nyt rockalbum, der vil tage folk med på en indre rejse og sætte dem i ekstase. “Vi går efter de største scener,” siger “Electric Shaman”-forsanger og shaman Jacob Moth, der åbner dørene til sin kosmiske rumstation, “The Magic Garden”.

ADVERTISEMENT
Advertisement

Sabochini Caps & Beanies Drop

Exclusively at Headz Up

En have til sjælen

Folk valfarter til The Magic Garden for at få en indre rejse. Det er en stor tilbygget villa med slyngplanter langs husvæggene, tarot-symboler, træskulpturer, statuer og spirituel symbolik fra hele verden. Høje træer er flettet sammen med bygningskonstruktioner og forbundet af trægange, der snor sig opad, så man fra trætoppene kan se ud over byen og ned på en stor musikscene i haven, hvor Electric Shaman giver koncerter.

ADVERTISEMENT

Build Stunning Websites with Ease!

Design a professional website in minutes with a powerful drag-and-drop builder and secure hosting included.

Get Started Now

Under træerne er der udgravet et meditationsrum, hvor stilheden er dyb. “Alt i haven er skabt i forskellige niveauer for bevidst at illudere de tilstande, man oplever under meditation,” fortæller forsanger Jacob Moth om haven, der kom til ham i en vision – fuldstændig skitseret af et spirituelt væsen – tilbage i 1995, hvor han plantede de første træer og begyndte at bygge.

“Du kan ikke opleve lykken uden at have været nede i underbevidstheden og vende. Og det kan være meget angstfyldt, fordi du skal transcendere som menneske og opnå en ny erkendelse af, hvem du egentlig er,”

fortæller Moth, der også er forfatter til Natsommerfuglens Land – en indre rejse om sin egen personlige udvikling.

ADVERTISEMENT

AMG Presents Moonboots

Spirituelle budskaber i rockformat

Og den udvikling har ført ham ind i rockmusikken. Hans band, The Electric Shaman, er klar med en plade og 12 nye rocksange.

Electric Shaman's latest album cover, capturing the band's fusion of cosmic rock and spiritual awakening with 12 new transformative tracks
Electric Shamans nyeste albumcover fanger bandets fusion af kosmisk rock og spirituel opvågning med 12 nye, transformerende numre. Billedet er venligst udlånt af Electric Shaman.

“Med musikken formidler vi de spirituelle budskaber, som kan igangsætte en indre rejse, sætte publikum i en ekstatisk tilstand og skabe samhørighed,” siger Jacob Moth, der tidligere har spillet i grupper som Savage Rose og Fate og lavet filmmusik til blandt andet tv-serien Klovn.

“Vores musik kan beskrives som en kloning af Muse, Pink Floyd og Jimi Hendrix. Vi har for eksempel Muses stramhed, moderne lyde og melodier,” siger komponisten, mens han sidder tilbagelænet i et af husets mange rum, med en skål blandede nødder og te på kanden. Rundt omkring står forstærkere, guitarer, slyngplanter og spirituelle tegninger.

“Og vi blander det så med Pink Floyds filmiske kvalitet og med Jimi Hendrix, hvor vi særligt live slipper kontrollen og overgiver os til 20 minutters psykedelisk improvisation,” siger han om samarbejdet med den driftsikre bassist Asger Steenholdt, kendt fra Big Fat Snake gennem mere end 20 år, og den virtuose trommeslager Niclas Campagnol.

“Vi går efter de store scener. Jeg ville eddermame gerne spille på Orange på Roskilde Festival.”

Død og genfødsel

Alle sangene er inspireret af Jacob Moths andet professionelle virke som moderne shaman med meditation, trance-musik og guidede indre rejser, som både direktører og enlige mødre deltager i. Bandets tekster handler netop om de spirituelle oplevelser, han selv har haft. For intet er tilfældigt i det univers, der udfolder sig i både band, sind og villa.

Teksten til Into The Night er inspireret af Moths møde med en ung kvinde, der skulle forløse sine traumer for at træde ind i en ny erkendelse af sig selv – en slags død-og-genfødselsproces. Processen handlede om at give slip og træde ind i “the wilderness.”

Moth forklarer, at alle mennesker på givne tidspunkter i livet har brug for at lægge deres gamle jeg bag sig og træde frem som et nyt menneske. Den unge kvindes indre kaldte på et overgangsritual. De havde samtaler, og der kom temaer op som døden – ifølge Moth hendes krop og psykes måde at sige: “Jeg er ikke et barn længere.”

Kvinden droppede konfirmationen, og Moth skabte et spirituelt overgangsritual for hende.

“Det blev tydeligt, at overgangsritualet ‘konfirmation’ er et meget overfladisk ritual i modsætning til alle præ-industrielle kulturer, som alle har haft stærke overgangsriter, kaldet rites de passage,”

siger Jacob Moth og bekræfter, at kvinden kom trygt ud på den anden side.

Musikken som shamanens redskab

Ifølge Moth er vores dybeste drivkraft ønsket om transcendens. Han er inspireret af det, man kalder monomyten, et begreb udviklet af den amerikanske teoretiker Joseph Campbell til at beskrive helterejsen: Alle kulturer og myter bygger på en helt, der møder udfordringer, falder og rejser sig stærkere. Helten med tusind ansigter: Fra Jesus til Harry Potter. Det er samme historie, vi alle skal igennem. Og det er netop dét, musik kan udløse.

Under hans sessions er musik ofte en bærende del af processen. For der er en grund til, at rockgruppen kalder sig for elektriske shamaner. Jacob Moth viser os ind i et tilstødende rum – en musikalsk rundsal med scene og tæpper.

Han løfter en guitar formet som en sommerfugl – hans efternavn er som bekendt Moth, engelsk for natsværmer. Ovenover os funkler en stjernehimmel, og væggene fungerer som en 260-graders storskærm, der muliggør en komplet audiovisuelt psykedelisk oplevelse.

“Shamanens vigtigste redskab er lydteknologi: chanting, trommer, raslen, horn m.m. til at guide folk ind i spirituelle tilstande.”

Han fortæller, at shamaner fra Australien, Afrika og Amerika alle har brugt musik til at fremkalde ekstase og ændrede bevidsthedstilstande med henblik på healing. Han henviser til musikeren og forfatteren Gabrielle Roth, der beskrev musikere som en slags moderne shamaner. Rockmusikere på festivaler bringer folk i ekstase. Festivaler gør folk frie og ubekymrede.

“Og med musikken kan du skabe samhørighed med andre mennesker og en følelse af at være ét med verden. Og det er en af det moderne menneskes største udfordringer – at vi ikke længere har et fællesskab.”

Et spirituelt fællesskab

Moth løfter et tæppe, og under det åbenbares en mandala – en tegning, der viser et mikrokosmos med symboler for alle religioner, for shamanisme, for de fire elementer: luft, ild, jord og vand, samt for ateisme og agnosticisme. Uanset hvad vi tror på – eller ikke tror på – er vi brødre og søstre, der deler den samme planet.

“Udfordringen er, at vi føler os adskilte fra universet og dermed også fra hinanden. Det føles meget smertefuldt. Mange går rundt med en frygt, de ikke aner, hvor kommer fra. Vi stresser og spiser læssevis af receptpiller. Shamaner hjælper mennesker med at mærke samhørigheden med universet – for det viser sig at være den mest helende oplevelse.”

“Og det er gruppens formål: at fremme det spirituelle fællesskab. Og vi i bandet har en kemi, så vi bare kan give os hen til musikken, komme i ekstase og dermed formidle den spirituelle kraft til publikum. For rock har bare en kraft.”

Mere som dette

Andet indhold